Potentiële klanten benaderen

Potentiële klanten benaderen is essentieel voor het succes van ieder bedrijf. Zonder klanten zou je bedrijf er niet zijn. De vraag is echter: hoe potentiële klanten vinden?

Laten we eerst eens kijken naar de potentiële markt voor je product of dienst. Identificeer je doelmarkt; niet iedereen is immers een even waardevolle lead. Analyseer vervolgens de behoeften van deze potentiële klanten. Ontwerp daarna een marketingstrategie hiervoor. Implementeer dit vervolgens op de sales afdeling.

Of je nu als zzp’er werkt en alleen de sales doet of een heel team ervoor hebt; onze sales workshop volgen zal een vliegende start geven.

Vraag direct meer informatie aan. Of lees verder om zelf alvast een beeld te krijgen van de stappen.

Potentiële klanten zoeken

Er zijn duizenden potentiële klanten, maar hoe vind je ze? De sales workshop gaat je helpen je verkoopproces the stroomlijnen. Door de processen te optimaliseren zal de effectiviteit van de sales afdeling verbeteren en zullen resultaten stijgen. Probeer de in de volgende alinea’s genoemde onderdelen alvast te toetsen. Hoe goed heb jij dit voor elkaar? Het is dé basis voor klanten vinden.

Wat zijn potentiële klanten?

Wat zijn potentiële klanten? Potentiële klanten van een bedrijf zijn mensen die mogelijk geïnteresseerd zijn in het kopen van goederen of diensten van dat bedrijf. Potentiële klanten zijn personen die mogelijk producten of diensten nodig hebben, maar nog niet klaar zijn om deze te kopen. Hier zit een groot verschil tussen online en offline marketing. Offline marketing zoals koude acquisitie richt zich op de volledige doelgroep, terwijl online acquisitie zich op een deel van de doelgroep richt. Potentiële klanten kunnen worden benaderd via diverse methoden, zoals adverteren SEA (Google Ads onder andere), SEO (zoekmachine optimalisatie), koud bellen en netwerken. Potentiële klanten die nog niet weten dat ze een probleem hebben, oftewel dat er iets beter kan, kunnen het beste worden benaderd via directe methoden, zoals persoonlijke bezoeken, telefoontjes en e-mails. Om dit succesvol te doen, is er wel een strategie nodig. Niemand zit immers te wachten op een oplossing voor een niet bestaand probleem.

Potentiële klanten benaderen

Het benaderen van potentiële klanten is het meest effectief wanneer dit persoonlijk wordt gedaan. Je zal dus een goed verhaal moeten hebben. Wanneer je uitzoekt hoe je potentiële klanten kunt vinden, probeer dan eerst te bedenken welke service of producten bij dit bedrijf aansluiten. Bedenk welke problemen je moet oplossen. Probeer een 100% match te maken tussen jouw product en het probleem. Bij potentiële klanten benaderen gaat het in eerste instantie om herkenbaarheid creëren, daarna pas om sales.

Voordelen van een acquisitietraining

Mensen die vaardigheden van anderen verwerven en hun eigen capaciteiten ontwikkelen, kunnen geweldige verkopers worden. Ze kunnen de verworven vaardigheden in veel situaties gebruiken. Het volgen van een acquisitietraining is niet alleen voor nieuwe bedrijven, grote sales teams of verkopers. Ook start-ups, zzp’ers of bedrijven met een nieuwe product hebben er baat bij. Verkoop moet een blijvende prioriteit zijn voor je organisatie. De meest gebruikelijke methode om potentiële klanten te vinden, is door middel van een vorm van lead generatie. Lead generatie is het proces van het identificeren en benaderen van potentiële klanten voor een product of dienst. Er zijn een aantal manieren om leads te genereren, waaronder:

  • SEO en SEA, dus via de zoekmachine de doelgroep die zoekt naar de website leiden
  • Koud bellen, telefonisch klanten benaderen
  • Verwijzingen, via mond-tot-mond reclame
  • Netwerken, zie dit als een fysieke manier van koud bellen

In alle gevallen zal een aqcuisitie training je helpen om je verhaal beter te formuleren. Of het nu in geschreven website teksten is, in een sales pitch aan de telefoon, in een heldere propositie voor mond-tot-mond reclame of bij netwerk meetings.

Creatief en vindingrijk leads vinden

Het belangrijkste is om creatief en vindingrijk te zijn bij het vinden van potentiële klanten. Er zijn altijd meerdere manieren om potentiële klanten te vinden, dus wees creatief en probeer een paar verschillende methoden om te zien wat het beste werkt voor jouw bedrijf. Het kan goed zijn dat je per doelgroep of per product of dienst een andere aanpak hebt. Tijdens de sales workshop zal er voldoende ruimte zijn om meerdere onderwerpen te behandelen. Het gaat erom dat jij of jouw team het ’trucje’ begrijpt, en dit daarna zelfstandig kan toepassen.

Waarom is koud bellen zo effectief?

Een van de belangrijkste redenen waarom koude acquisitie zo effectief is, is dat je in relatief korte tijd een groot aantal potentiële nieuwe klanten kunt bereiken. Het stelt je ook in staat om snel en zonder veel investeringen feedback te verwerven en interesse te meten. Zie de gesprekken met potentiële klanten als informatiebron. Wat is de feedback op jouw product of dienst en hoe kun je deze verbeteren. Denk aan de 100% match. Iemand die in het ziekenhuis komt heeft niets aan een dokter die de operatie voor 90% doet. Mensen zoeken 100% een oplossing voor hun probleem. Tijdens de sales workshop of sales training ga je hier meer over leren.

Hoe zet je een verkoopafdeling op?

Een verkoopafdeling is een belangrijk onderdeel van elk bedrijf omdat het verantwoordelijk is voor het genereren van inkomsten. De eerste stap bij het opzetten van een verkoopafdeling is het identificeren van potentiële klanten. Dit kan worden gedaan door middel van marktonderzoek, een adressen bestand kopen, netwerken of middels online lead generatie. Zodra potentiële klanten en doelgroepen zijn geïdentificeerd, is de volgende stap het opstellen van een verkoopstrategie. Dit omvat ook het creëren van een verkoopteam, wie zijn allemaal betrokken bij het sales proces. Hint: dit zijn niet alleen de verkopers! In deze stap gaan we ook verkoopdoelen opstellen en bezig met het ontwikkelen van een plan om die doelen te bereiken. Zodra de verkoopafdeling operationeel is, is het belangrijk om de resultaten te bewaken en zo nodig wijzigingen aan te brengen om ervoor te zorgen dat de afdeling haar doelstellingen haalt.

Verkoopsoftware gebruiken

Verkoopsoftware kan je helpen potentiële klanten te targeten. Er zullen altijd terugbelverzoeken zijn, afspraken gemaakt worden, mails worden toegezonden etc. Door een nauwkeurige opvolging hieraan te geven, kunnen de leads sneller worden omgezet in betalende klanten. Door verkoopgegevens te gebruiken, kun je ook potentiële klanten beter identificeren en je marketing- en verkoopinspanningen op hen richten. Je vist liever in een vijver waar je vaak beet hebt dan in een vijver waar de vissen nooit happen. Gebruik je al software voor sales, dan kunnen we daar ook mee aan de slag. Als je nog geen sales software hebt, kunnen we verkoopsoftware aanbevelen waarmee we goede ervaring hebben en je helpen bij het instellen ervan. Na de verkoopworkshop weet je zeker dat je verkoopafdeling ermee aan de slag kan.

Waar vind je potentiële klanten? Gebruik een lead lijst!

Wie zijn de potentiele klanten? Een lead lijst of adressenbestand is een lijst van potentiële klanten waarvan is vastgesteld dat ze mogelijk interesse hebben in jouw product of dienst. Er zijn een aantal manieren om een lead lijst te genereren, waaronder het kopen van een adressenbestand bij de KVK of andere externe leverancier voor data. Het uitvoeren van marktonderzoek en het gebruik van software voor het genereren van leads kan ook een optie zijn. In de acquisitie workshop gaan we niet alleen een adressenbestand kopen, we filteren deze ook en categoriseren deze zodat we onze tijd verstandig kunnen besteden. Dit lijkt een simpele stap, maar bepaalt voor een groot deel de effectiviteit van jouw sales team.

Wat is potentiele doelgroep?

Een potentiële doelgroep is een categorie bedrijven of klanten waarvan het aannemelijk is dat ze interesse hebben. Dit kunnen bedrijven in een bepaalde branche zijn, met een X aantal medewerkers, in een regio, etc. In de sales workshop gaan we doelgroepen zoeken en een campagne ervoor maken. Met
potentiële
 klanten in kaart brengen zul je merken dat het sales traject al vorm begint te krijgen. Tijd voor de volgende stap dus.

Een sales script schrijven

Je kunt een sales script maken voor potentiële klanten benaderen. Je sales script moet beginnen met een inleiding die het verhaal schetst. Het moet iemands interesse wekken of de nadruk leggen op een probleem dat iemand zou kunnen ervaren. Het moet zich niet alleen focussen op wat je verkoopt en waarom dat waardevol is. Dat komt later. Je wilt je doelgroep identificeren en uitleggen welk probleem jouw product of dienst voor hen oplost. Ten slotte moet je een call-to-action hebben die je potentiële klant aanmoedigt om de volgende stap te zetten. Met een goed opgesteld verkoopscript in de hand, ben je klaar om potentiële klanten te vinden en verkopen te boeken.

Hoe kan een sales workshop helpen?

De snelste manier om je verkoopafdeling te verbeteren, is door een sales workshop te boeken. Dit kan helpen omdat je kunt zien hoe een sales specialist jouw product of dienst zou verkopen. Het leert je ook hoe je feedback krijgt van potentiële klanten. En last but not least, je krijgt de lead lijst die tijdens de workshop wordt gebruikt en je kunt het ontwikkelde verkoopscript gebruiken. Dus na de workshop staat je sales team in de startblokken.

Workshop: inrichten sales voor zzp en mkb

Het inrichten van de sales organisatie bestaat uit het bepalen van de propositie en het schrijven van een of meerdere belscripts. Daarnaast worden praktische zaken uitgevoerd. Denk aan sales software in gebruik nemen, lead lijsten filteren en aanschaffen, follow-up mails schrijven en meer. 

Na de workshop kan jij of jouw team direct starten met telefonische acquisitie.