Propositie maken

Met onze krachtige propositie bepaling maken wij sales campagnes en marketing effectiever. 

Een goede propositie bepalen maakt het verschil tussen veel potentiële klanten krijgen of juist veel afwijzingen. Er wordt daarom ook wel gesproken over de waardepropositie. Dit is de propositie van een bedrijf, maar dan in termen zoals de klant dit waardeert. Ook factoren als USP’s (Unique Selling Points), onderscheidend vermogen en namen van producten of diensten komen bij de propositie bepalen aan bod. 

Hoewel het in theorie voor ieder bedrijf mogelijk is om zelf de propositie te bepalen, is het in praktijk handig om hier een externe bij aan tafel te vragen. Wij van Acquisitie.nl schuiven graag als sparringpartner aan. 

Propositie bepalen: dit moet je weten

Onderstaand geven we graag meer informatie over de propositie bepalen. Dit is geen vervanging voor een persoonlijk gesprek, aangezien iedere propositie uniek is. Zoeken naar een propositie voorbeeld is daarmee zinloos, ieder product en iedere dienst is weer anders. Zelfs een waardepropositie kan variëren per doelgroep, ook al is er dezelfde propositie voor het product of de dienst. Maar voor we verdergaan, wat is eigenlijk de propositie betekenis?

Propositie betekenis

In een aantal woorden gevat is de propositie de omschrijving van het aanbod. Maar zo simpel als deze omschrijving werkt een sterke propositie maken niet. Als we kijken op Wikipedia, zien we dat de betekenis propositie aangeeft: 

“Een propositie of bewering is in de logica een declaratieve zin die of waar of onwaar kan zijn.” 

Deze betekenis van propositie is wat moeilijk te begrijpen, daarom leggen we dit graag uit. Het sluit namelijk geheel aan bij hoe de propositie bij acquisitie gebruikt wordt.

Het belang van een goede propositie

Het belang van een goede propositie moet niet onderschat worden. Bij koude acquisitie, zoals bij koud bellen of mensen benaderen via LinkedIn moet de propositie prikkelen. Om de zin van Wikipedia erbij te houden; iemand moet zich erin kunnen herkennen terwijl er een logica inzit. Beide is even belangrijk omdat door logica in de propositie te brengen hetgeen genoemd wordt ook direct gevalideerd wordt. We geven graag een voorbeeld om dit verder toe te lichten. 

Naast dat bij verkoop propositie een rol speelt, zal de sales propositie ook online werken. Door in webteksten de propositie helder en duidelijk uit te leggen, kan de conversie verhoogd worden. Ook dit kunnen wij onder de loep nemen bij de propositie bepaling.

Voorbeeld propositie

Om je een idee te geven van het aanbod en de propositie, nemen we een dienst van onszelf als voorbeeld. Nogmaals goed om te noemen: een voorbeeld propositie is nooit één op één over te nemen, aangezien ieder product en iedere dienst uniek is. 

Om de voorbeeld propositie te begrijpen, noemen we graag de achtergrond erbij. Bij Acquisitie.nl bieden wij belscripts aan. Met een belscript, wat een uitgeschreven sales gesprek is voor koud bellen, ben je in staat zelf koude leads te benaderen. Maar hoe vang je dit in een pakkende propositie? Onze propositie, zoals je op de pagina belscript ziet staan is simpel en in één zin gevat:

“Ons belscript is een uitgeschreven telefoongesprek op basis van een strategie die bewezen resultaten geeft.”

Laten we deze propositie eens analyseren.

Waardepropositie maken

Je weet nu wat de betekenis van propositie is en met het voorbeeld al ongeveer wat de propositie definitie is. Wat is een waardepropositie definitie? Laten we hiervoor de propositie van ons belscript analyseren:

“Ons belscript is een uitgeschreven telefoongesprek…”

Dit deel is de propositie van ons aanbod, het omschrijft letterlijk wat je als klant zult krijgen.

“…op basis van een bewezen strategie…”

Dit deel van de propositie geeft een unique selling point en heeft een onderscheidend vermogen ten opzichte van andere bedrijven die ook belscripts maken.

“…die resultaten geeft.”

Dit deel is een voorbeeld waardepropositie; resultaten krijgen is immers want jij als klant wilt bereiken.

Op deze manier kunnen wij ook jou assisteren bij de propositie bepalen voor jouw producten of diensten. Voor we aan de slag gaan, plannen we graag een vrijblijvende kennismaking in. Deze kennismaking duurt ongeveer 15 minuten. In dit gesprek zullen wij vragen stellen over jouw product of dienst en kun jij eventueel vragen stellen over onze aanpak.

Veel gestelde vragen

In de kennismaking is er de tijd voor het beantwoorden van vragen. Toch zijn er een aantal veel gestelde vragen die goed zijn om door te nemen. Deze gaan dieper in op de definitie propositie en de reikwijdte en inzetbaarheid ervan.

Hoe kun je bij de waardepropositie betekenis bepalen?

Bij de waardepropositie de betekenis bepalen doe je op basis van de wensen van jouw doelgroep. Het wordt daarom ook wel de klantwaarde propositie genoemd. Geef antwoord op de vraag: “Wat is het doel dat jouw klant voor ogen heeft met jouw product of dienst?” Zo vind je de waardepropositie betekenis.

Wat is een propositie?

Een propositie is in de exacte zin een omschrijving van het aanbod, in de bredere zin is het de presentatie die interesse voor het product of de dienst opwekt. Een goede propositie zal logica bevatten die dat wat de interesse wekte valideert. Doordat er meerdere soorten proposities zijn, zou de vraag eigenlijk moeten luiden: “Wat zijn proposities?” In de volgende vragen lees je wat de belangrijkste zijn.

Wat betekent propositie precies en welke proposities zijn er?

Er zijn meerdere proposities. Neem als voorbeeld de product propositie. Voor hetzelfde product of dienst kan er één propositie zijn, maar een andere waardepropositie per doelgroep. Elke doelgroep kan namelijk een ander aspect van het aanbod waarderen. Naast het aanbod spreekt met ook wel van business propositie of propositie bedrijf/merk, wat betekent dit?

Business propositie of propositie bedrijf?

De business propositie of propositie bedrijf omvat de usp’s van het bedrijf. In de basis is het de bekende marketingmix, maar in bredere zin zijn het de unieke waarden van jouw bedrijf die in de producten of diensten zichtbaar zijn. De aansluiting op de doelgroep speelt ook hiervoor een belangrijke rol wanneer je acquisitie gaat doen. Bij een merk propositie kun je ook de merk-identiteit en het imago in dit vraagstuk meenemen.

Wat betekent waardepropositie?

De waardepropositie is de propositie in termen van wat de klant eraan heeft. Het geeft de waarde aan die de potentiële klant belangrijk vindt in zijn of haar besluitvorming om tot aankoop over te gaan. Bij de waardepropositie bepalen kun je kijken naar de huidige klanten, de markt en de trends in de markt van de doelgroep.

Wat is propositie marketing?

Zowel bij koud bellen als bij online acquisitie speelt de propositie een ongekend belangrijke rol. Het is het aanbod omschreven op een manier waarop het de doelgroep aanzet tot actie. Zowel bij koud bellen als bij online marketing speelt de propositie een rol. Denk aan webteksten, advertenties en landingspagina’s. Deze uitingen en de gewenste acties kun je bij het brainstormen over de propositie ook al meenemen. Wil je bijvoorbeeld dat de doelgroep een afspraak inplant, een proefmonster aanvraagt of iets anders doet?

Hoe kan de propositie marketing effectiever maken?

Geen succes met koud bellen of veel bezoekers op je site maar weinig aanvragen? Dit zijn tekenen dat de propositie niet goed is. Je bereikt de doelgroep wel maar weet deze niet over de streep te halen om de gewenste actie te doen. Dat met een goede propositie marketing effectiever wordt, is een feit. Hoe je dit doet? Je kunt beginnen met de betekenis waardepropositie voor jouw doelgroep te bepalen, maar beter nog nodig je ons als specialist uit voor een gesprek.

Waar moet een goede propositie aan voldoen?

Na deze pagina gelezen te hebben, weet je het antwoord op “Wat is propositie?” en “Wat is waardepropositie?” Maar waar moet een goede propositie aan voldoen? Allereerst moet het duidelijk en eerlijk omschrijven wat het aanbod is. Ten tweede moet het onderscheidend zijn. Tot slot moet er een aansluiting zijn tussen markt – propositie. De doelgroep moet zich er namelijk in kunnen herkennen.

Kosten propositie laten bepalen

De kosten voor een propositie bepalen verschillen per product, dienst en doelgroep. Bij een simpel product waar een hoge vraag naar is, is dit uiteraard eenvoudiger te doen dan bij een complex product in een vastzittende markt. Om een bandbreedte aan te geven, de propositie laten bepalen heeft bedrijven in het verleden een investering gekost rond de 150 en 2.500 euro. Er zijn dus uitschieters naar onder en naar boven. Het eerst genoemde bedrag is altijd middels een online propositie bepaling, de tweede middels meerdere sessies met een werkgroep. Niet ieder product of iedere dienst is middels een online waardepropositie te behandelen. Bij sommige producten of diensten willen wij deze graag zelf zien of ervaren om echt een goed beeld ervan te vormen. Hierbij moet de propositie bijvoorbeeld middels koud bellen getest worden bij de doelgroep.

Propositie maken met Acquisitie.nl

We hopen je met deze pagina een snelle bijscholing gegeven te hebben over het onderwerp van propositie bepalen. Nu de basis van een propositie maken hierdoor bekend is, kun je nadenken over hoe je dit op jouw bedrijf kan toepassen. 

Wij denken hier graag in mee. Kom met ons in contact om te kijken of er een match is.

Waardepropositiecanvas

Tot slot lichten we graag nog een tool toe die wij gebruiken bij de propositie bepalen. Dit is het waardepropositiecanvas. Dit schema kan je online vinden en kun je voor jezelf ook al invullen. Met het waardepropositiecanvas breng je namelijk schematisch in beeld wat jouw klanten willen en welk aanbod jij hen te bieden hebt. Zoals je je voor kunt stellen kan de propositie bepalen je ook kritisch laten nadenken over je aanbod.