Sales training voor beginners

Zoek je een sales training voor beginners? Sales is echt niet moeilijk, maar je moet de juiste mindset leren. 

Lees onderstaande blog of plan direct een persoonlijk gesprek in

  • Dit gesprek is direct met een sales specialist.
  • Het is geheel vrijblijvend en duurt ongeveer 15 minuten.
  • Je kunt je vragen stellen en wij vertellen meer over onze sales training.

Hoe te beginnen met verkopen?

Je moet enthousiast worden! Bel altijd met een glimlach, want mensen praten graag met gelukkige mensen. Ik hoor je denken: “Maar ze zien je toch niet?” Klopt, maar oefen maar hardop door een zin met en zonder glimlach te zeggen. Je hoort het verschil. Kom in de mindset en make sales happen! Of we het nu leuk vinden of niet, koud bellen is onderdeel van sales. En afwijzing is gebruikelijk bij acquisitie en koud bellen. De eerste stap is om dat te erkennen. 

Vervolgens moet je je als verkoper afvragen of je je prettig voelt bij sales. De meest succesvolle verkopers zijn degenen die van verkopen houden en vertrouwen hebben in wat ze doen. Verkoop is het promoten en verkopen van producten aan klanten. Dit kan verkoop aan bestaande klanten zijn of nieuwe klanten werven. Je helpt ze met een probleem, of je helpt mensen hun leven makkelijker en bedrijven winstgevender te maken. Dus wat is er niet leuk aan? Ah, ja, misschien het koud bellen gedeelte zelf.

Ben jij een verkoper?

Verkopers zijn professionals die producten promoten en verkopen aan klanten. Verkopers zijn goed in communicatie en triggeren zichzelf met incentives. De meeste mensen worden niet als verkoper geboren, maar worden er na verloop van tijd goed in. Je weet waarschijnlijk veel over de producten die je verkoopt. 

Onze trainingen en workshops kunnen je helpen dat enthousiasme over te brengen op een potentiële klant, ook wel lead genoemd.

Koud bellen

Koud bellen is het zoeken naar nieuwe klanten door ze zonder afspraak te bellen. Best spannend dus. Koud bellen is succesvol gebleken, maar het is een moeilijk proces. Jouw prospects reageren mogelijk niet op je, wijzen je af of, als ze wel willen praten hebben ze misschien geen behoefte aan wat je aanbiedt. Hierdoor zul je jouw tijd en die van je lead verspillen. Toch kan koud bellen een effectieve methode zijn. Zoals al verteld, is koud bellen vaak een succesvolle manier om nieuwe klanten te zoeken, maar het kan zonder training moeilijk zijn. Er is veel te leren voordat je leads gaat verbranden zoals wij dat noemen.

Acquisitie voor bestaande klanten

Hoe groot is de kans dat een klant die een keer bij jouw bedrijf heeft gekocht, weer bij jouw bedrijf zal kopen? Je begint met het categoriseren van jouw klanten (als je die al hebt). Je “A”-klanten zijn verantwoordelijk voor 50% procent van de totale omzet. Je “B”-klanten zijn samen verantwoordelijk voor de andere 50%. En je “C”-klanten zijn degenen die eenmalig kochten of geen klant meer zijn. Omdat de meeste klantenwerving tijdrovend en duur is, moet je weten wie je ideale klant is. Wat hebben je “A”-klanten gemeen? Schrijf dit op en herhaal dat voor de andere klantgroepen. We komen hier later op terug.

Win verloren klanten terug

Je wilt verloren klanten terugwinnen en hen laten zien dat je om hun klandizie geeft. Als je ze niet terug kunt winnen, weet je in ieder geval waarom ze zijn vertrokken. Wat zijn de redenen waarom klanten van leverancier veranderen? Klanten veranderen van merk omdat klanten zélf veranderen. Klanten veranderen vaak van leverancier vanwege voorkeuren. Een afwijzing is dus geen persoonlijk afwijzing! Klanten mogen jou als persoon misschien aardig vinden, maar zijn niet tevreden met de kwaliteit of prijs. Ze vinden de kwaliteit van een ander merk misschien beter. Onthoud altijd dat ze sommige andere factoren misschien minder prettig vinden. Aan jou de taak om dit te ontdekken. Klanten kunnen ook vanwege de prijs de voorkeur geven aan het ene merk boven het andere. De vraag is of je eraan kunt tippen en of het budget het toelaat. Klanten prefereren misschien jouw product of dienst, maar hun budget laat het niet toe. Schrijf alle bevindingen van deze gesprekken op. Het zal je helpen je aanbod te verbeteren en wie weet win je die accounts terug als je weer aan hun behoeften voldoet. Dat je belt, zullen de meeste klanten als positieve aandacht zien.

Sales pitch: definieer je propositie

De propositie is concrete aanbod van jouw bedrijf. Sales pitches zijn kort, eenvoudig en to the point en worden gebruikt om een verkooppraatje te maken. De propositie van het bedrijf moet beschrijven wat het doet, wat het levert, of waarom de producten of diensten waardevol zijn, evenals wat het onderscheidt van de concurrenten. Hoe kom je aan een goed voorstel? Doe marktonderzoek!

Vind je ideale markt

Je kunt niet zomaar online gaan en een goede lijst met leads kopen. Je moet er wat moeite in steken om de lijst te laten voldoen aan je ideale klant. Je moet je huiswerk doen en uitzoeken wat voor soort leads het meest ontvankelijk zijn voor jouw verkooppraatje. De beste manier om dit te doen is door wat marktonderzoek te doen. Ontdek wat voor soort producten of diensten ze kopen, wat hun behoeften zijn en op wat voor soort aanpak ze reageren. Aan het begin zul je je sales gesprek zeker nog bijschaven. Zodra je deze informatie hebt, kun je beginnen met het opstellen van een ijzersterk sales script. De beste manier om deze informatie te krijgen is, geloof het of niet: koud bellen. Lukt het je niet? Wij kunnen ook jouw sales script schrijven. We doen dit op basis van duizenden uren koud bellen in vrijwel iedere branche.

Er is dus geen manier om koud bellen te omzeilen?

Als je je sales wilt vergroten en je verkoopproces wilt versnellen, is koud bellen de snelste manier. Het is de meest directe manier om in contact te komen met nieuwe potentiële klanten. Je ontvangt direct feedback. En als het correct wordt gedaan, kan het een effectieve manier zijn om je product of dienst meteen te verkopen. Er zijn een paar dingen waar je rekening mee moet houden bij koud bellen om het meeste uit de gelegenheid te halen. Ten eerste moet je een goed gemaakt script hebben dat duidelijk en beknopt is. Ten tweede moet je voorbereid zijn om alle vragen van de potentiële klant te beantwoorden en tegenargumenten te weerleggen. Ten slotte moet je de verkoop kunnen sluiten, of op zijn minst een vervolggesprek kunnen organiseren. Door het volgen van een verkooptraining kun je koud bellen een succesvol onderdeel van je verkoopstrategie maken en ga je het zelfs leuk vinden!