Een belscript is een uitgeschreven tekst waarvan je weet dat deze resultaten oplevert met koud bellen. Op de vraag “Wat is een belscript?” en “Wat is koud bellen?” gaan we uitgebreid antwoord geven in dit artikel. In het laatste gedeelte krijg je onze 10 tips belscript maken.
Liever bellen? Vrijblijvend contact met ons opnemen kan natuurlijk ook. Als specialist in acquisitie adviseren we graag. Dit gesprek is geheel vrijblijvend en kosteloos en levert altijd nieuwe, praktische informatie op.
Direct contact opnemen of lees verder.
Waarom een belscript?
Een belscript zorgt ervoor dat nieuwe klanten werven met koud bellen snel, efficiënt en planmatig wordt. Bovendien ontwikkel je een bewezen methode die je anderen ook kunt leren. Allereerst moet je weten dat er zelden maar één belscript is. Wat is een belscript? Een belscript b2b is een soort elevator pitch waarbij het doel is om een afspraak in te plannen bij een bedrijf. Direct telefonische verkoop doen, ook wel ‘in de lijn verkopen’ genoemd, zal voor veel producten of diensten niet nodig, niet mogelijk of niet wenselijk zijn.
Het doel van koud bellen, is een afspraak in de agenda krijgen bij een potentiële klant. Zie het belscript als je tool waarmee je dit voor elkaar gaat krijgen. Waarom er meestal niet één belscript is, lees je in de volgende alinea.
Wat moet er in een belscript?
Vraag je je af “Wat moet er in een belscript?” Dan is de kans groot dat je het antwoord weet op de vraag “Wat is een belscript?”, maar nog niet begrijpt hoe je zelf een belscript maakt. Ieder belscript heeft de volgende onderdelen in zich:
- Kort voorstellen
- Herkenbaar probleem schetsen
- Oplossing aandragen
- Afspraak inplannen
- Afronden
Zo simpel is de structuur van ieder belscript.
Belscript downloaden: slecht idee
Je komt op internet allerlei belscripts tegen en pagina’s voor een belscript downloaden: vergeet dit! Ieder belscript is uniek, want ieder product, iedere dienst en elke doelgroep is uniek. Het doel van een belscript is snel en kort de toegevoegde waarde van een afspraak inplannen overbrengen. Het is niets meer en niets minder dan dat.
Don’t:
Ga niet te veel uitleggen of lastige vragen stellen. De kans dat degene aan de andere kant van de lijn je naam direct alweer vergeten is, is groot.
Do:
Wees kort en duidelijk. Zorg dat je vriendelijk en enthousiast klinkt. Er is een grote gunfactor bij koud bellen; degene moet immers met jou een kopje koffie willen drinken.
Belscript maken in Word of Google Docs
Je kunt beter dan een belscript downloaden een Word bestand openen en daarin kort de punten van de vorige alinea invullen met jouw verhaal. Beter nog: open nu direct een Google Docs bestand en deel deze met ons. In een vrijblijvend gesprek, lezen we dan gerust even met je mee.
Wat is koud bellen?
Een belscript gebruik je altijd in koud bellen. Je belt een potentiële klant op, zonder dat deze weet dat je gaat bellen. Je kent elkaar dus nog niet, maar jij neemt het initiatief om het contact te leggen. In het begin zal ieder voorbeeld belscript daarbij ongeveer hetzelfde zijn, namelijk je introduceert je zelf. Daarna sturen veel voorbeeld belscripts je in onze ogen de mist in. Je stelt eerst de standaard vraag “Bel ik gelegen?” of je komt met een verkoopverhaal. Beide een goede reden voor degene aan de andere kant van de lijn om op te hangen. Als je iets nodig hebt, zoek je het tegenwoordig wel op internet. Die gedachte zal je zelf niet onbekend voorkomen.
Wat je dus wilt doen met jouw belscript is de interesse direct wekken. Iemand heeft meestal wel tijd voor een goed verhaal, iets verrassends, iets actueels, iets herkenbaars etc. Bedenk wat die eerste woorden na de introductie voor jou kunnen zijn. Je kunt wel even vragen of het uitkomt, maar doe het op een natuurlijke, originele manier en niet direct als opening van het gesprek. Vaak hoor je aan iemand stem wel of het op dat moment schikt.
Script verkoopgesprek voorbeeld
Je schrijft je script verkoopgesprek gericht op jouw product, dienst en doelgroep. Daarbij is je eerste opening, na de introductie van je naam en bedrijfsnaam, de belangrijkste.
Om je een script verkoopgesprek voorbeeld te geven: noem iets relevants.
“Hallo met <jouw naam> van <bedrijfsnaam>”
Wachten tot degene zijn naam noemt, en deze goed onthouden. Versta je de naam niet, vraag het dan te herhalen.
“Ik bel je omdat er veel te doen is over <onderwerp> bij bedrijven in de <branche van de lead>. Heeft u daar iets van meegekregen?”
Bij voorkeur noem je de bron, dus “in het nieuws”, “in <naam vakblad>”, “op social media” etc.
Je stelt alleen een vraag waar het antwoord “nee” op kan zijn als je weet dat het antwoord op de gestelde vraag iemand dusdanig interesseert om daarna vol interesse jouw antwoord af te wachten.
Tot zover ons voorbeeld belscript koude acquisitie, want jouw vraag zal immers tot een uniek antwoord leiden. Het is daarbij belangrijk het antwoord kort te houden. Gebruik maximaal twee regels ervoor. Daarna stuur je aan op een afspraak om het verder uit te leggen. Geef aan dat een afspraak altijd vrijblijvend is en benoem hoeveel tijd het kost en wat het degene oplevert.
Veel afwijzingen met koud bellen?
Tijdens koud bellen wordt je veel afgewezen; dat is nu eenmaal een feit. Een afwijzing is niet iets negatiefs. Er is gewoon geen match. Je kunt ervan leren door te vragen waarom iemand geen interesse heeft. Zo doe je direct marktonderzoek. Ook kun je vragen of je iemand over bijvoorbeeld een half jaar nog eens mag bellen. Dan is het makkelijker, want je kent elkaar immers al een beetje. Merk je dat mensen wel interesse hebben, maar dat afspraak inplannen niet lukt? Geef dan een reden voor de afspraak: “Ik zit volgende week in <regio klant>” of noem direct een dag: “Heeft u volgende week dinsdag tijd?” Lees verder voor onze 10 tips belscript schrijven.
10 tips belscript
We hopen dat we met bovenstaande al de vraag beantwoord hebben “Wat is een belscript” en dat je nu zelf een belscript gaat schrijven. Om je op weg te helpen, geven we je de Acquisitie.nl 10 tips belscript schrijven.
- Houd je verhaal kort en duidelijk
- Noem de aanleiding waarom je belt, zorg dat het recent of relevant is
- Stel vragen waar het antwoord “Ja” op is, of waarvan iemand interesse heeft in het antwoord – wat jij daarna dus gaat vertellen.
- Het doel is de afspraak maken, laat je niet verleiden om al te veel aan de telefoon te vertellen
- Schrijf onder je belscript veelvoorkomende bezwaren, zo heb je die antwoorden ook paraat
- Zorg dat je call to action, dus de vraag om een afspraak te maken, ook een reden heeft – waarom is dat samenzitten zo belangrijk?
- Je schrijft een belscript, maar je moet het uiteindelijk uitspreken – oefen hardop en zorg dat het niet opgelezen overkomt
- Een belscript is niet in beton gegoten, pas je belscript dus aan op basis van je ervaring
- Voor iedere doelgroep en ieder product kan het zijn dat je een ander belscript maakt, wees je daarvan bewust
- Schrijf op wat je tweede call-to-action is, dus als iemand geen afspraak wil – wil je dan vragen of je later nog eens kan bellen, wat de reden is (marktonderzoek), of je een mail mag sturen etc.
Succesvol koud bellen
Koud bellen is leuk. Het is actief werken aan je bedrijf. Dus ‘klim in je telefoonscript’ en begin met bellen. En kom je er niet uit? Krijg je veel afwijzingen? Of wil je gewoon eens sparren met een specialist? Doe dan eerst een belletje naar ons.